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Editions and translations of Plotinus' treatises

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ANCONA (D'), Cristina, Plotino, La discesa dell'anima nei corpi. Plotiniana Arabica (pseudo-Teologia di Aristotele, cap. 1 e 7;"Detti del sapiente Greco"), Padova, Subsidia Mediaevalia Patavina, 4, Il Poligrafo, 2003. | In the third century AD, Plotinus elaborated a new version of Platonism, re-interpreting its principal metaphysical and psychological themes in the light of Aristotle's criticisms and the philosophical and religious context of his age. The problem of the relationship between body and soul is central to most of his treatises, collected by Porphyrius in his fourth Ennead. Towards the mid ninth century, in Baghdad, the fourth to the sixth Enneads were translated into Arabic and from this tradition was born the pseudo-Theology of Aristotle, one of the most important witnesses of Arabic neo-Platonism, a work which had a great influence on the thought of al-Farabi and Avicenna. This volume contains the translation of Plotinus' On the descent of the soul into bodies (IV 8 [6]) and its Arabic paraphrase, with a commentary.

AUBRY, Gwenaëlle, Plotin, Traité 53 (I, 1), Introduction, traduction, commentaire et notes, collection "Les écrits de Plotin", Paris, Cerf, 2004. | Le Traité 53 a beau être l'avant-dernier que Plotin ait composé, il a été placé par Porphyre en tête des " Ennéades ". Il fait ainsi figure d'introduction à l'oeuvre de Plotin en son entier. Comme le " Premier Alcibiade " de Platon, le Traité 53 est régi par le " Connais-toi toi-même " ; mais de ce sujet offert à l'investigation et capable, par un tour réflexif, de se demander qui il est, Plotin ne propose pas tant une définition qu'une situation. " Le nous est double " : sujet non substantiel, il est intermédiaire entre ce qui en lui souffre, aime, désire et jouit - " l'animal ", auquel il tend spontanément à s'identifier - , et ce qui en lui pense, sans désir ni souffrance - l'intellect, en quoi réside son essence mais dont il n'a d'abord pas conscience, une mutation de l'identité. Texte efficace, il vise, page après page, à transformer le sujet qu'il interroge. Le lire, c'est s'engager dans ce mouvement qui conduit des passions à la pensée, de la souffrance à l'impassibilité, de l'animal au divin : c'est se prêter à une initiation.

ARRUZZA, Cinzia, Plotinus, Ennead II.5: On What Is Potentially and What Actually, translation and commentary, Las Vegas, Parmenides Publishing, 2015 | The significance of the notions of actuality and potentiality in Plotinus's thought can hardly be overstated. Throughout the Enneads, they are crucial to understanding the specific causality of intelligible realities and the relation of participation between intelligible and sensible realms. In Ennead II.5, Plotinus for the first time provides a systematic clarification of his peculiar use of these terms, through a sustained revision of Aristotle's own elaboration of the topic and of his terminology. The treatise discusses the different meanings of potentiality and actuality as well as the way each of them applies or does not apply to the sensible realm, to the intelligible realm, and to matter. While the structure of the text unfolds in a coherent and cohesive manner, Plotinus's writing in this treatise is dense and at times dry in its technicality. The detailed commentary guides the reader step by step, making an otherwise particularly difficult text accessible.

BARACAT JUNIOR, José, Plotino, Enéada III. 8 [30]: Sobre a natureza, a contemplação e o Uno. Introdução, tradução e comentário de José Carlos Baracat Júnior, Campinas, Editora UNICAMP, 2008.

BEIERWALTES, Werner, Eternità e tempo. Plotino, Enneade III, 7. Saggio introduttivo, testo con traduzione e commentario. Introduzione di Giovanni Reale, traduzione di Alessandro Trotta, Pubblicazioni des Centro di ricerche di metafisica, temi metafisici e problemi del pensiero antico, Milano, Vita e Pensiero, 1995. | Translation of Beierwaltes' Über Ewigkeit und Zeit, Enneade III, 7, (Cf. our Plotinian bibliography, p. 267).

Janine BERTIER, Luc BRISSON, Annick CHARLES [et al.], Plotin, Sur les nombres [Ennéade VI, 6 (34)], introd., texte grec, trad., commentaire et index grec, 2e éd. augmentée d'une bibliographie complémentaire par Luc Brisson, Paris, Vrin, 2003.

BONAZZI, Mauro, Plotino, Sulla felicità, Traduzione e cura di Mauro Bonazzi, Piccola biblioteca Einaudi, 649, Torino, Einaudi, 2016.

CATAPANO, Giovanni, Sulle virtù (I 2 [19]), Introduzione, testo greco, traduzione e commento, Prefazione di John M. Rist, Pisa, PLUS («Greco, Arabo, Latino. Le vie del sapere», 2), 2006.

CHAPPUIS, Marguerite, Plotin, traité 3 (III, 1), Introduction, traduction, commentaire et notes, collection "Les écrits de Plotin", Paris, Cerf, 2006. | En quête d'une explication de tout ce qui est et de tous les événements, Plotin recherche, dans le Traité 3, les différentes causes, pour concentrer son attention sur les principes. Il veut mettre en lumière l'activité de l'âme s'appartenant tout à fait à elle-même. Par le détour patient d'une réfutation minutieuse, l'auteur rejette les doctrines des partisans de principes corporels, de l'âme unique, comme principe de l'univers, des principes astraux et de la chaîne causale. C'est après une telle mise en évidence d'égarements doctrinaux que le principe de l'âme, celui de l'univers mais aussi de chacun d'entre nous, peut être dégagé. Celui-ci apparaît vraiment autre, préservé dans toute sa pureté, lui qui ne naît pas de semences et constitue une cause agissant en premier, dit Plotin. Dans l'intermittence de nos passions qui assaillent l'âme depuis l'extérieur, nos meilleures actions provenant, elles, de l'âme rationnelle nous révèlent à nous-mêmes et nous appartiennent en propre.

CHAPPUIS, Marguerite, Plotin, traité 4 (IV, 2), Introduction, traduction, commentaire et notes, collection "Les écrits de Plotin", Paris, Cerf, 2006.

CHAPPUIS, Marguerite, Plotin, traité 21 (IV, 1), Introduction, traduction, commentaire et notes, collection "Les écrits de Plotin", Paris, Cerf, 2008.

CHITCHALINE, Iouri, Plotinus,treatises 1-11 [in Russian], edition GAK (= Greco-latinskii' kabinet), Moscow, 2007

CORRIGAN, Kevin, Reading Plotinus: A Practical Introduction to Neoplatonism, Purdue University Press, West Lafayette, 2005. | Corrigan's work presents, in an accessible and yet authoritative way, three treatises translated in full, as well as several other major passages representative of the wide range of thought to be found in Plotinus' Enneads. There is extensive and detailed commentary accompanying each translation, which helps the reader to work his or her way through Plotinus' often highly compressed thought.

DARRAS-WORMS, Anne-Lise, Plotin, Traité 1 (I, 6), Introduction, traduction, commentaire et notes, "Les écrits de Plotin", Paris, Cerf, 2007. | Qu'est-ce que le beau ? C'est à cette question proprement socratique que Plotin a choisi de consacrer le premier traité qu'il a écrit. Ce choix n'est peut-être pas contingent : le beau possède en effet, dans la philosophie de Plotin, un statut spécifique et déterminant. Perceptible dans le monde sensible, manifesté dans et par l'âme purifiée et isolée du corps, identifié à l'Intellect et au monde intelligible, il est surtout, toujours et en tout lieu, le signe de la présence du Bien ou de l'Un, de cette « Beauté première » et « inconcevable ». De fait, avant de comprendre le beau et de vouloir le définir, il faut d'abord l'avoir vu et avoir ainsi éprouvé l'amour infini que suscite le Bien qui se présente à nous comme Beauté. Cette expérience ne peut avoir lieu que grâce à un mouvement de retour vers soi et en soi, à un travail de l'âme sur elle-même et par elle-même qui la conduit à être pure vision, pure lumière, pure beauté. Le beau est en effet à l'intérieur de nous : « Reviens en toi-même et regarde. » C'est à cette vision amoureuse, que, par-delà les argumentations et les définitions, nous initie Plotin dans son premier traité.

DILLON John & Lloyd P. GERSON, Neoplatonic Philosophy: Introductory Readings, Hackett, 2004. | This volume continues where Brad Inwood and Lloyd Gerson's widely praised Hellenistic Philosophy leaves off, providing in a convenient format translations-some for the first time in English-of an extensive selection of continuous texts from the major Neoplatonic philosophers: Plotinus, Porphyry, Iamblichus, and Proclus. A general Introduction, notes, and a glossary are also included.

DILLON, John M. & H.J. Blumenthal, Plotinus, Ennead IV.3-4.29: Problems Concerning the Soul, translation and commentary, Las Vegas, Parmenides Publishing, 2015 | For Plotinus, the nature and status of the human soul is one of the central problems of philosophy. Ennead IV.3-4.29 constitutes his most penetrating enquiry into this topic, addressing the issues of the relation of the individual soul to the "world soul", the descent of the soul into body, its relations with that body, problems of personal identity and the nature of memory, sense perception, and the true seat of the emotions -- many of which still have a resonance today. The treatise is an excellent example of Plotinus's distinctive method of enquiry: not dogmatic (though he is no sceptic), but worrying away at questions until he has uncovered their complexities to the best of his ability. Such a work requires detailed commentary, such as is provided here, to tease out fully the fascinating convolutions of his thought.

DUFOUR, Richard, Plotin, Sur le Ciel [Enn. II, 1 (40)], Paris, Vrin, 2003. | L'histoire de la philosophie a toujours vu en Plotin un métaphysicien. Porphyre ne dit-il pas de son maître qu'il connaissait parfaitement la géométrie, l'arithmétique, la mécanique, l'optique et la musique, mais qu'il n'était pas enclin à les approfondir davantage ? Ce peu de goût pour les mathématiques et la physique n'a pourtant pas empêché Plotin d'écrire quelques traités exclusivement consacrés à des questions de physique et de cosmologie, traités qui devinrent les grands oubliés des études néoplatoniciennes. Parmi ceux-ci, le Sur le ciel est d'une importance capitale tant en raison du sujet qu'il aborde que du débat philosophique qu'il engage avec la tradition. La vision plotinienne du monde et du ciel doit en effet trouver sa place au sein des théories cosmologiques dominantes à son époque : le Timée de Platon, le De Caelo d'Aristote, et la vision stoïcienne de l'univers. Il va sans dire que Plotin se veut un exégète des doctrines platoniciennes, mais le présent traité montre peut-être plus que tout autre la difficile cohabitation de l'indépendance d'esprit et de la fidélité aux textes du maître. Ce qui se présente comme une exégèse du Timée devient en fait une " trahison " des enseignements qui y sont contenus. Le traité II, 1 [40] devient le théâtre d'une rébellion, celle d'un interprète néoplatonicien qui tente de lire dans le Timée une théorie qui ne s'y trouve pas.

EDWARDS, Mark, Neoplatonic saints. The lives of Plotinus and Proclus by their students, translated with an introduction, coll. Translated texts for historians, 35, Liverpool, Liverpool University Press, 2000.

EMILSSON, Eyjólfur K. and Steven K. Strange, Plotinus, Ennead VI.4 & VI.5: On the Presence of being, One and the Same, Everywhere as a Whole, Parmenides, 2015. | Ennead VI.4-5, originally written as a single treatise, contains Plotinus's most general and sustained exposition of the relationship between the intelligible and sensible realms, addressing and coalescing two central issues in Platonism: the nature of the soul-body relationship and the nature of participation. Its main question is, How can soul animate bodies without sharing in their extension? The treatise seems to have had considerable impact: it is much reflected in Porphyry's important work, Sententiae, and the doctrine of reception according to the capacity of the recipient, for which this treatise is the main source, resonated in medieval thinkers.

FERWERDA, Rein, Plotinus, Enneaden. Porphyrius, Het leven van Plotinus.Vertaald en ingeleid door Dr. Rein Ferwerda, Damon, 2005. | Seconde édition entièrement révisée de la traduction néerlandaise des Ennéades et de la Vie de Plotin publiée par R. Ferwerda en 1984.

FLEET, Barrie, Ennead IV.8: On the Descent of the Soul into Bodies, Translation with an Introduction and Commentary, Las Vegas, Parmenides, 2012.

FLEET, Barrie, Ennead IV.7: On the Immortality of the Soul, Las Vegas, Parmenides Publishing, 2016.

GARRIGA, Carles (trad.) & MONTSERRAT TORRENTS, Josep (ed.), Plotí, Ennèades (Antologia), Barcelona, Edicions 62, 2005.

GERSON, Lloyd P. (ed., trans., comm.), Plotinus, Ennead V.5: that the intelligibles are not external to the intellect, and on the good, Las Vegas/Zurich/Athens, Parmenides Publishing, 2013.

GERTZ, Sebastian, Plotinus. Ennead II.9: Against the Gnostics. Translation with an introduction and commentary, Las Vegas, Parmenides Publishing, 2017. | How was the universe created, and what is our place within it? These are the questions at the heart of Plotinus's Against the Gnostics. For the Gnostics, the universe came into being as a result of the soul's fall from intelligible reality -- it is the evil outcome of a botched creation. Plotinus challenges this, and insists that the soul's creation of the world is the necessary consequence of its contemplation of the ideal forms. While the Gnostics claim to despise the visible universe, Plotinus argues that such contempt displays their ignorance of the higher realities of which the cosmos is a beautiful image.

GOURINAT, Jean-Baptiste, Plotin, Traité 20 (I, 3), Sur la dialectique, Introduction, traduction, commentaire et notes par Jean-Baptiste Gourinat, Bibliothèque des textes philosophiques, Les écrits de Plotin, Paris, Vrin, 2016.

GURTLER, Gary M., Plotinus, Ennead IV.4.30-45 & IV.5: Problems Concerning the Soul, translation and commentary, Las Vegas, Parmenides Publishing, 2015 | Ennead IV.4.30-45 and IV.5 retrieves the unity in this last section of Plotinus's treatise on Problems Concerning the Soul. Combining translation with commentary, Gurtler enhances both the accuracy of the translation and the recovery of Plotinus's often unsuspected originality. This is especially true for IV.5, where previous translations fail to convey the concise nature of his argument against both the Aristotelian and Platonic theories of vision. Plato and Aristotle each claim that vision depends on the light between the eye and the object, but Plotinus presents evidence that this is not the case and develops a novel theory of light as a second activity that moves from source to object directly, even arguing that color is in the light itself rather than merely a quality of the object. This theory of vision, in turn, depends on the nature of sympathy developed especially in IV.4.30-45, where Plotinus shows how action at a distance is both possible and necessary for the proper unity in diversity of the sensible cosmos.

KALLIGAS, Paul, Plotinus' Third Ennead, Ancient text, translation and commentary [in Modern Greek], Athens, Academy of Athens, Centre for the Study of Greek and Latin Literature, Athens, 2004.

—, Plotinus' Fourth Ennead, Ancient text, translation and commentary [in Modern Greek], Athens, Academy of Athens, Centre for the Study of Greek and Latin Literature, Athens, 2009.

LINGUITI, Alessandro, La felicità e il tempo : Plotino, Enneadi, I 4-I 5, con testo greco / introd., trad. e comm., Milano, LED, Biblioteca classica, 2, 2000.

—, Traité 36 – I, 5, Introduction, traduction, commentaires et notes par Alessandro Linguiti – Traduction de l'italien par Anna Chiara Peduzzi, « Les Écrits de Plotin », Paris, Cerf, 2007. | « Placer le bonheur dans les actions, c'est le placer dans des choses extérieures à la vertu et à l'âme ; l'activité de l'âme consiste en effet à penser avec sagesse et à agir ainsi en elle-même. Et le bonheur, c'est bien cela. » Avec ces mots, sur lesquels s'achève le Traité 36 (I, 5), Plotin prend ses distances par rapport à l'activisme moral de type stoïcien ou aristotélicien et il fait brièvement allusion à la supériorité de la vie contemplative. Au thème traditionnel du « bios theoretikos », Plotin donne une nouvelle configuration très originale, notamment grâce à la doctrine de l'« âme non descendue » : une partie de nous, celle qui est divine et intellectuelle, ne descend jamais dans le corps et dans le devenir mais, demeurant toujours dans le monde des idées, elle jouit éternellement de la vision intellectuelle, source d'un parfait bonheur. Le thème traité en détail au Traité 36, à savoir si le bonheur augmente avec le temps, avait été longuement débattu dans les écoles philosophiques, et la réponse « platonicienne » de Plotin découle précisément de sa confrontation ouverte et critique avec elles : le bonheur n'augmente pas avec le temps, puisqu'il s'actualise entièrement dans le temps présent et, a fortiori, dans le présent éternel et intemporel de l'intelligible.

LONGO, A., Plotin, Traité 2 (IV, 7) : Sur l'immortalité de l'âme. Introduction, traduction, commentaire et notes, Paris, Éditions du Cerf 2009.

MAGGI, Claudia, Plotino. Sui numeri. Enneade VI 6 [34], Introduzione, testo, traduzione e commento a cura di Claudia Maggi, prefazione di Franco Ferrari, Napoli, 2009.

MARZOLO, Marco, Plotino, Che cos'è l'essere vivente e che cos'è l'uomo? I 1 [53], introduzione, testo greco, traduzione e commento, prefazione di Cristina D'Ancona, Pisa, Edizioni Plus - Pisa University Press, 2006.

McKENNA, Stephen, " On Beauty ", Daedalus (131, 4), 2002, p. 27-34 | A translation of a short treatise by Plotinus (A.D. 204-70) published as Ennead I, 6, dealing with the nature of beauty.

NARBONNE, Jean-Marc, Martin Achard et Lorenzo Ferroni (éd., trad., comm.). Plotin. Oeuvres complètes, Tome 1, volume I: Introduction; Traité 1 (I 6), Sur le beau. Paris, Belles Lettres, 2012.

NAWYN, Marc, "What Apollo Said about Plotinus from Vita Plotini 22.13-63", Philosophical Forum (33, 3), Fall 2002, 216-219.

NINCI, Marco, Il pensiero come diverso dall'uno, Quinta Enneade, Introduzione, traduzione e commento, BUR, Milano, 2000.

PERDIKOURI, Eleni, Plotin, Traité 12 : II, 4, introduction, traduction, commentaires et notes, collection "Les écrits de Plotin", Paris, Cerf, 2014.

PERL, Eric D., Plotinus, Ennead V.1: On the Three Primary Levels of Reality, translation and commentary, Las Vegas, Parmenides Publishing, 2015 | Plotinus's Treatise v.1 comes closer than any other to providing an outline of his entire spiritual and metaphysical system, and as such it may serve to some degree as an introduction to his philosophy. It addresses in condensed form a great many topics to which Plotinus elsewhere devotes extended discussion, including the problem of the multiple self; eternity and time; the unity-in-duality of intellect and the intelligible; and the derivation of intelligible being from the One. Above all, it shows that the so-called "three hypostases" -- soul, intellect, and the One -- are best understood not as a sequence of three things additional to one another, but as three levels of possession of the same content, so that each lower level -- soul in relation to intellect and intellect in relation to the One -- is an "image" and "expression" of its superior. Plotinus exhorts the human soul to overcome its alienation from its own true nature and its divine origin by first recognizing itself as superior to the body and the same in kind as the animating principle of the entire cosmos, and then discovering within itself the still higher levels of reality from which it derives intellect and, ultimately, the One or Good, the supreme first principle of all things

Pierre Dalla Vigna, Carlo Tondelli et Tiziana Villani, Plotino, Enneadi 1 et 2, Traduzione di C. Tondelli (Mimesis), Milano, Mimesis, 1992.

PIGLER, Agnès, Plotin, Traité 54 (I, 7), Introduction, traduction, commentaire et notes, collection "Les écrits de Plotin", Paris, Cerf, 2005. | Ce court traité est le dernier que Plotin ait écrit et représente, en quelque sorte, son " testament ". Il résume l'essentiel de son enseignement sur les questions morales et religieuses. En indiquant pourquoi il est nécessaire d'accepter l'Idée d'un Bien transcendant, Plotin rappelle d'abord sa filiation à Platon. En quelques pages, le philosophe réfute les objections qu'Aristote adresse à Platon au chapitre VI du livre I de l'" Éthique à Nicomaque " concernant l'Idée de Bien comme fin morale. Plotin utilise ici, au profit de sa propre analyse, l'argument de la théologie aristotélicienne du Premier Moteur immobile comme suprême désirable. Il montre ainsi que la vie de l'âme incarnée est tendue vers ce seul but : le Bien absolu. Il développe ensuite l'idée que l'âme est au plus près du Bien lorsqu'elle conforme sa vie à celle de l'Intelligence. Ainsi, même si la vie de l'âme incarnée est bonne et vertueuse, cela n'empêche nullement que la mort reste préférable, dans la mesure où la vie dans un corps est seulement bonne pour l'âme à hauteur de la vertu qu'elle pratique, alors que la mort, en séparant l'âme du corps, l'installe d'emblée dans une vie meilleure et plus conforme à sa vraie nature. La confrontation avec la mort est donc essentielle pour l'âme incarnée puisqu'elle lui permet de comprendre que la finalité de sa vie ici-bas est l'union avec le Bien. Par cette union, l'âme sait que la mort est une délivrance qui lui permettra de retrouver, libérée de ses attaches corporelles, l'origine absolue dont elle provient.

PLOTIN, Traductions sous la direction de Luc Brisson et Jean-Francois Pradeau, GF Flammarion, Paris:

RADICE, Roberto, Plotino, Enneadi, traduzione di Roberto Radice, Saggio introduttivo, prefazioni e note di commento di Giovanni Reale; Porfirio Vita di Plotino, a cura di Giuseppe Girgenti, Arnoldo Mondadori Editore, Milano, 2002.

— (ed.), Plotinus, Lexicon, v. II, electronic edition by Roberto Bombacigno, Milano, Biblia, 2004. Testo greco dell'edizione di Hans-Rudolf Schwyzer (Plotini Opera, 3 vols, Oxford University Press, 1964-1982), 1 CD-ROM, 1 volume di 440 p., Prefazione in inglese e italiano. | Caratteristiche: Lexicon si basa sulla completa lemmatizzazione e normalizzazione del testo greco. Ogni termine è stato ricondotto alla forma normalizzata (riconducendo ad una forma unica le variazioni di accento e di grafia legate ad es. alla presenza di particelle encliticje e a diversi fenomeni fonetici) al lemma di origine attraverso un sistema di analisi morfologica semi-automatico. I casi di omografia e i casi ambigui sono stati risolti caso per caso. Grazie a questo sistema di cofidica Lexicon si propone di offrire uno strumento affidabile e preciso per ogni tipo di ricerca terminologica e concettuale nell'ambito della filosofia antica. Versione a stampa: Il lessico a stampa contiene una concordanza completa dell'opera di un autore della tradizione filosofica greca e permette anche a chi non utilizza gli strumenti informatici di avvalersi di un indice terminologico completo. L'edizione elettronica permette: di visualizzare il testo integrale di un autore della filosofia antica con il riferimento utilizzato dalla comunità scientifica (ed es. segnatura Stephanus per Platone); di ottenere una concordanza completa per lemma e per forma con visualizzazione della frase intera in cui si verifica l'occorrenza; di effettuare ricerche avanzate incrociando ricerche per lemma, per forma, per opera, per soggetto, e per locus utilizzando operatori booleani (AND, OR, NOT); di personalizzare il testo creando soggetti e marcatori in base alle proprie ricerche.

SANTA CRUZ, María Isabel & María Inés Crespo, Plotino : Enéadas, Textos esenciales, Buenos Aires, Colihue, 2007. | Surgido entre los siglos III y VI d. C., el neoplatonismo es la última gran corriente del pensamiento pagano. Plotino, el más conocido de los filósofos de esta escuela, intenta conciliar a Platón con Aristóteles, postulando para ello en sus Enéadas una filosofía de rasgos místicos, fundada sobre la premisa de la existencia de un Uno inefable y suprasensible. La presente edición, que incluye también fragmentos de la Vida de Plotino de Porfirio, presenta la traducción de la Dra. María Isabel Santa Cruz y la Dra. María Inés Crespo, quienes han realizado también la selección, la introducción y las notas.

SCHNIEWIND, Alexandrine, Traité 5 (V, 9), traduction, commentaires et notes, collection "Les écrits de Plotin", Paris, Cerf, 2007.

SMITH, Andrew, Ennead I.6: On Beauty, Las Vegas, Parmenides Publishing, 2016.

SOARES SANTOPRETE, Luciana Gabriela, "Plotino, Acerca da Beleza Inteligível (Enéada V, 8 (31)) - Indroduçâo, traduçâo e notas", Kriterion, Revista de Filosofia (Brasil) (44, 107), 2003, 110-135. | Traduction portugaise et notes au traité Sur la beauté intelligible (V, 8), traduction à partir du grec.

SPANU, M., Plotinus, Ennead II 9 [33] 'Against the Gnostics': A Commentary, Studia Patristica Supplements 1, Leuven, Peeters, 2011. | This book consists in a commentary and translation of Plotinus's Ennead II 9 [33], entitled by Porphyry Against the Gnostics. The commentary has tried to go beyond the traditional approach, based on the idea that Plotinus's Ennead II 9 is the theatre of the clash of two antithetical worldviews: the first, championed by Plotinus; the second, by his Gnostic disciples; on the contrary, the Ennead II 9 [33] represents a dialogue between a master of philosophy and his own disciples. Plotinus's disciples do not regard Gnosticism as distant from Plato. In contrast, Plotinus does not think that Plato is a precursor of Gnosticism, even if he is aware that his doctrines can be interpreted in a dualistic and Gnostic fashion. He agrees with his disciples that for Plato sensible and intelligible reality, as well as Soul and body, are different; however, Plotinus thinks that their different nature can be ultimately traced back to the same principle, namely being, which contains in itself all possibilities of existence. This is the true gnosis that Plotinus has tried to make his disciples obtain by writing the Ennead II 9 [33].

TAYLOR, Thomas, Collected Writings of Plotinus, Kessinger Publishing, 2004. | 1787. Thomas Taylor was one of the outstanding translators of the philosophical writings of the Greeks and Romans, and also published several original works on philosophy and mathematics. Many of his important contributions in these fields have been long out-of-print and are extremely difficult to obtain, having been issued in very small editions. Most of Taylor's translations have an archaic elegance which preserves the spirit of the older authors in a manner not evident in more recent translations. Taylor also added notes and commentaries which give valuable insight into the essential meaning often obscure in the actual text. Contains all the known translations of the Enneads by Thomas Taylor. Plotinus stands as the great reviver of Platonism as a living philosophy, and a true basis for real mystical development. From his inspiration and work arose a line of profound thinkers, whose works remain a high-water mark in the religious and philosophical achievements of humanity. This volume includes 27 treatises on such subjects as: The Good or The One; The Immortality of the Soul; Providence; Dialectic; Virtues; Felicity; Eternity and Time; The Nature and Origin of Evil; and Intellect, Ideas and Being.

TORNAU, Christian, Ausgewählte Schriften / Plotin ; hrsg., übers. und kommentiert, Stuttgart, Reclam, 2001. | New German translations with commentary of eleven Plotinian texts.

UZDAVINYS, Algis (Ed.), The heart of Plotinus. The essential Enneads including Porphyry's On the cave of the nymphs, , Bloomington, Ind., World Wisdom, 2009.

VORWERK, Matthias, Plotins Schrift Über den Geist, die Ideen und das Seiende (Enn. V 9 [5]). Text, Übersetzung, Kommentar, Beiträge zur Altertumskunde 145, München-Leipzig, 2001.

WILBERDING, James, Plotinus' Cosmology, A Study of Ennead II, 1 (40), text, translation and commentary, Oxford, Oxford University Press, 2006.

WORMS, Anne-Lise, Plotin : Traité 31 - Sur la beauté intelligible, Paris, Vrin, 2018.

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